Wat zijn onze ambities? | |
1. We maken werk van wonen | |
Omschrijving | |
De Noordoostpolder is klaar voor groei en daar bieden we ruimte aan. We werken toe naar een woningmarkt met een goed evenwicht tussen vraag en aanbod, in alle dorpen en in Emmeloord. Niet alleen in het aantal woningen, maar ook in variatie. Zo is er voldoende aanbod voor verschillende doelgroepen en stimuleren we de doorstroming. Een goede mix van woningen in dorpen en wijken versterkt de leefbaarheid. We willen dat woningen duurzaam en levensloopbestendig zijn en dat ze in een groene, gezonde en klimaatbestendige leefomgeving staan. | |
Wat gaan we in 2023 hiervoor doen? | |
1.1 We spannen ons in om meer wonen op erven mogelijk te maken | |
Al enkele jaren zijn we met de provincie Flevoland in gesprek om de ’Regeling extra wonen op erven’ structureel te maken. Wonen op erven wordt ook onderdeel van onze Omgevingsvisie. Daarnaast zetten we vanaf 2023 een ervenconsulent in. Bij de ontwikkeling van de erven houden we aandacht voor de agrarische bedrijvigheid en de kenmerkende landschappelijke structuur van de Noordoostpolder, want die is onderdeel van ons erfgoed. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
---|---|
1.2 We stellen extra geld beschikbaar om de woningmarkt te stimuleren | |
In 2023 zetten we de € 1 miljoen, die in het coalitieakkoord genoemd is, in voor maatregelen die de mogelijkheden voor starters op de woningmarkt verbeteren. Daarnaast onderzoeken we of we de starterslening specifieker kunnen inzetten voor starters die een band hebben met Noordoostpolder. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
1.3 We bieden ruimte om woningen te bouwen | |
We voeren de huidige in- en uitbreidingsplannen voor de dorpen en Emmeloord uit. Dit geeft ruimte voor woningbouw. In Emmeloord worden woningen toegevoegd in Emmelhage, Emmeloord Centrum en de centrumschil. Dit gebeurt op initiatief van de gemeente en/of in samenwerking met marktpartijen. Daarnaast wordt gewerkt aan ontwikkelperspectieven voor de woningbouw in Noordoostpolder. Het doel daarvan is om in elk dorp een uitbreiding mogelijk te maken. Ook bieden we ruimte voor andere vormen van woningbouw. Het gaat bijvoorbeeld om seniorenhofjes, vriendenerven, Tiny houses, kangoeroewoningen en rug-aan-rug-woningen. Dit doen we zodat meerdere doelgroepen hun woonwensen kunnen realiseren. CPO zetten we ook in om meer vraaggestuurd te ontwikkelen en omdat dit bijdraagt aan meer variatie van ons woningbestand. We pakken de lokale, regionale en landelijke woningbouwopgave programmatisch aan (zie ook activiteit 1.5). In samenhang met transitieopgaven, oog voor de identiteit, de leefbaarheid en de draagkracht van Noordoostpolder en gecombineerd met een betere bereikbaarheid. We laten zien hoe we de ambities uit de Omgevingsvisie gaan realiseren en betrekken de samenleving (participatie). Voor dit programma is in 2023 t/m 2026 per jaar € 300.000 beschikbaar. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
1.4 We herijken ons welstandsbeleid | |
We herijken het welstandsbeleid in het proces van de Omgevingsvisie (medio 2023). Daar waar mogelijk staan we welstandsvrij bouwen toe. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In het najaar van 2023 komt de herijking van het welstandsbeleid ter vaststelling in de gemeenteraad. Een onderdeel van de herijking is meer welstandsvrij. | |
1.5 We gaan verder met de Omgevingswet en zoeken daarin de ruimte voor minder regels | |
In 2023 werken we verder aan de juridische instrumenten van de Omgevingswet:
| |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is met een half jaar uitgesteld en treedt per 1 januari 2024 definitief in werking. De afronding van de Omgevingsvisie vraagt meer tijd. Naar verwachting ronden we deze in de eerste helft van 2024 definitief af. Het vertalen van de Omgevingsvisie in het kerninstrument omgevingsprogramma en het opstellen van het eerste (deel)omgevingsplan vindt daardoor ook later plaats. Door het uitstellen van de inwerkingtreding van de Omgevingswet, zijn ook de algemene deadlines van de kerninstrumenten Omgevingsvisie en Omgevingsplan uitgesteld. We blijven hier ruimschoots binnen. | |
1.6 We werken volgens het nieuwe integrale werkproces | |
In 2023 behandelen we alle initiatieven waarover een ruimtelijk besluit nodig is, zo integraal mogelijk. Hiervoor is een integraal werkproces in ontwikkeling met de deelprocessen: initiatiefproces, vergunningenproces, toezicht en handhaving en evaluatie. Het integraal werkproces wordt gedurende 2 jaar gemonitord en doorontwikkeld. We geven participatie een belangrijke plek in het proces en we denken in kansen. Hierin bieden we medewerkers opleidingen en trainingen aan als dat nodig en wenselijk is. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Wat zijn onze ambities? | |
2. Veilige wegen en goede bereikbaarheid | |
Omschrijving | |
Veilige buitenwegen en goede bereikbaarheid zijn onze doelen voor de komende 10 jaar. We willen dat de Noordoostpolder beter bereikbaar wordt, in alle vormen. | |
Wat gaan we in 2023 hiervoor doen? | |
2.1 We maken een uitvoeringsprogramma bij het mobiliteitsplan en nemen besluiten over investeringen in veilige buitenwegen | |
In 2023 wordt het Mobiliteitsplan ter besluitvorming voorgelegd aan de raad. In 2023 werken wij het Mobiliteitsplan verder uit in een uitvoeringsprogramma. Daarin komen de prioriteiten en de volgorde van investeringen. Aandachtspunt hierbij is dat er nog financiële keuzes nodig zijn voor de uitvoering. Zeker omdat vanaf 2023 ook de bezuiniging ingaat en doordat we te maken hebben met een mondiale kostprijsverhoging (richting 25-30% landelijk). Het coalitieakkoord geeft incidenteel financiële ruimte voor extra investeringen in de buitenwegen. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
2.2 We maken fietsen in Noordoostpolder veiliger en aantrekkelijker | |
Verdere groei van het fietsgebruik heeft grote maatschappelijke voordelen. Daarom stimuleren wij het gebruik van de fiets. Fietsen is gezond, duurzaam en ontspannend. Het draagt bij aan klimaat- en gezondheidsdoelen. Veiligheid en aantrekkelijkheid zijn belangrijke voorwaarden bij het stimuleren van fietsen. Daarom investeren wij hierin. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Mede door SPV-subsidie vanuit het Rijk pakken we een aantal fietsroutes aan. Zo investeren we in het fietspad Randweg en langs de Urkerweg. | |
2.3 We starten met pilots met Superblocks | |
De Kleiweg willen we inrichten volgens het concept van ‘superblocks’. Daarnaast starten we met de voorbereidingen voor de Voorsterweg. Het inrichten doen we in de vorm van pilots. Deze keuze en de financiële onderbouwing daarvan, volgen uit het Mobiliteitsplan. Vanuit het Mobiliteitsplan 2030 en het Uitvoeringsprogramma wordt bekend welke van de aangewezen pilots prioriteit krijgt in 2023. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De voorbereidingen voor de superblocks 'Voorsterweg' en 'Kleiweg - Bomenweg' zijn in volle gang. In overleg met de aanwonenden wordt gewerkt naar een goed ontwerp voor een veilige weginrichting. Het moment van uitvoering wordt afgestemd op het zaaiseizoen en staat gepland voor medio april 2024. | |
2.4 We starten met het opstellen van een nieuw Beleidsplan Openbare Ruimte (BOR) | |
We starten met het opstellen van een nieuw Beleidsplan Openbare Ruimte (BOR). Het bestaande BOR loopt in 2024 af en er zijn nieuwe ontwikkelingen die om een nieuw plan vragen. Bijvoorbeeld de Omgevingsvisie, de aandacht voor klimaatadaptatie en de financiële ontwikkelingen. In het nieuwe BOR maakt de raad keuzes voor de inrichting en het beheer van de openbare buitenruimte in de komende jaren, met de inzet van de financiële middelen. Ook vormen we een visie op elektrische laadpalen en evalueren we onze parkeernota. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
2.5 We starten met het project 'Voorzien in Infra' | |
Voor een goede bereikbaarheid is het belangrijk om de wegen en bruggen veilig en bruikbaar te houden. Dit vraagt regelmatig om flinke investeringen. Voor twee beweegbare bruggen is bijvoorbeeld in de komende 3 en 5 jaar een ingrijpende en kostbare renovatie nodig. En de lange periodes van droog weer zorgen vaker dan voorheen voor schade aan wegen in het buitengebied. Het project ‘Voorzien in Infra’ geeft inzicht in de kosten voor de renovatie- en vervangingsopgave voor de komende jaren. De raad kan daar vervolgens waarschijnlijk in 2023 een besluit over nemen. Het project ‘Voorzien in infra’ sluit uiteraard aan op het mobiliteitsplan en het daaruit volgende uitvoeringsprogramma. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De voorbereidende werkzaamheden voor de visie “Voorzien in Infra” lopen. Eind van het jaar gaan we met de commissie in gesprek over de uitgangspunten en keuze van de verschillende scenario’s. Op basis hiervan volgt besluitvorming begin 2024. Na de visie volgt een uitvoeringsprogramma met de daadwerkelijke vervangingsopgave. | |
2.6 We vergroten de verkeersveiligheid, voor een betere leefbaarheid | |
Met behulp van de ontvangen SPV-subsidie (dit is rijkssubsidie vanuit de regeling investeringsimpuls Verkeersveiligheid voor verkeersveiligheid voeren we verschillende projecten uit, zoals:
Daarnaast zetten we ons in voor aanpassingen die de leefbaarheid in en rond de dorpen verbeteren. Hiervoor maken we een bestuursovereenkomst met de provincie. Daarin komen afspraken over beheer en onderhoud van een aantal trajecten en over toekomstige ontwikkelingen. Zoals het aanpassen van het beheer van de Galamalaan, de Espelerweg en de Baan. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
We starten eind 2023 met het opstellen van een gezamenlijke bestuursovereenkomst met de provincie Flevoland. In 2024 moet er een getekende bestuursovereenkomst liggen waarin afspraken zijn gemaakt over beheer en onderhoud van een aantal trajecten binnen onze gemeente en toekomstige ontwikkelingen gericht op infrastructuur. | |
2.7 We blijven ons inzetten voor de Lelylijn en een goede aansluiting op de rijkswegen | |
Samen met de buurgemeenten blijven we meedoen aan de lobby voor verbreding van de N50. Ook bij de lobby voor de Lelylijn blijven wij aangesloten. We zorgen dat we actief meedoen in de project-/werkgroep die wordt opgezet vanuit het Rijk. Ook voor een goede aansluiting op de A6 blijven we in gesprek. In 2023 maken we concrete afspraken met provincie en Rijkswaterstaat over de reconstructie van de af/opritten 14 (Hannie Schaftweg) en 15 (Muntweg) van de A6, zodat deze meegenomen kunnen worden in het groot onderhoud A6 gepland in 2025 door het Rijk. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Wat zijn onze ambities? | |
3. Een bruisend Noordoostpolder | |
Omschrijving | |
De Noordoostpolder ontwikkelt zich verder tot een bruisend gebied waar genoeg te beleven is voor jong en oud. Dorpen kunnen en willen zelf veel doen om de leefbaarheid te behouden en te versterken. | |
Wat gaan we in 2023 hiervoor doen? | |
3.1 We willen een bijdrage beschikbaar stellen voor de leefbaarheid dorpen | |
In het coalitieakkoord spraken wij af om een bijdrage voor de leefbaarheid van de dorpen beschikbaar te stellen. In 2023 onderzoeken wij hoe we dit kunnen regelen. Daarnaast start in 2023 de nieuwe leaderperiode. Dit betekent dat organisaties weer Europese subsidie kunnen aanvragen voor bewonersinitiatieven die de leefbaarheid versterken. Voor de periode 2023 t/m 2030 stellen wij € 650.000 beschikbaar voor de cofinanciering van leaderprojecten. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Wat zijn onze ambities? | |
4. Duurzamer, groener en schoner | |
Omschrijving | |
We gaan door met verduurzaming. Dat doen we samen met onze inwoners en ondernemers. Ons uitgangspunt is ‘haalbaar en betaalbaar voor iedereen.’ | |
Wat gaan we in 2023 hiervoor doen? | |
4.01 We voeren de Transitievisie Warmte uit | |
In 2023 voeren wij de volgende projecten van onze Transitievisie Warmte uit:
Daarnaast blijven we het Netwerk Energieneutraal ondersteunen. Dat doen we door middelen beschikbaar te stellen voor de inzet van de coördinator. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
·We voeren haalbaarheidsonderzoeken uit voor toepassing van warmtebronnen Geothermie in Luttelgeest/Marknesse en Aquathermie in buurten Revelsant Zuid /Tussen Gracht en Vaart. Daarna gaan we over tot vervolgacties. | |
4.02 We werken mee aan een pilot bodemdaling | |
Samen met provincie, Waterschap, LTO-Noord en RVB zoeken we naar oplossingen voor bewoners en ondernemers in de bodemdalingsgebieden. Dit proces volgt uit de gezamenlijke ondertekening van de ‘Intentieverklaring gebiedsproces bodemdaling Flevoland.’ | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Door het inlassen van een evaluatiemoment (juni tot en met september 2023) willen alle betrokken partijen bij het gebiedsproces bodemdaling terugkijken op het tot op heden doorlopen proces. In de tweede en laatste fase willen de partijen effectiever en doelmatiger aan de slag door ons meer te richten op het vertalen van onderzoeksresultaten naar de praktijk en het realiseren van pilots. In het volgend deel van het gebiedsproces willen de betrokken partijen zich zowel richten op de inhoud (resultaatbereik, herijking verwachtingen en doelen, aansluiting bij processen om ons heen zoals het Flevolands Programma Landelijk Gebied, etc.) als de organisatie van het proces. | |
4.03 We verduurzamen onze gemeentelijke gebouwen | |
We stellen een plan van aanpak op voor het verduurzamen van het maatschappelijk vastgoed in Noordoostpolder. Hierbij maken we gebruik van het Ontzorgingsprogramma Maatschappelijk Vastgoed via de provincie om te komen tot een DMJOP (duurzame meerjarenonderhoudsplan).
| |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Het totale DJMOP van al ons maatschappelijke vastgoed wordt in het laatste kwartaal van 2023 verwacht. | |
4.04 We actualiseren de 'Visie Noordoostpolder Energieneutraal ' en de 'Structuurvisie Zon in de polder' | |
Onze ambitie ‘in 2030 energieneutraal’ veranderen we in ‘CO2-neutraal.’ We herijken ons energiebeleid en sluiten hierbij aan bij het Klimaatakkoord. Onze ambitie baseren we op CO2 besparing en niet langer op energieneutraal zijn in 2030. Daarnaast evalueren we de structuurvisie ‘Zon in de polder.’ We kijken daarbij ook naar het beleid van de provincie. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Het herijken van ons energiebeleid wordt meegenomen in de programmatische aanpak binnen het nog vorm te geven programma Klimaat en Energie. Het provinciaal beleid voor zon op land is dusdanig aangescherpt dat zonparken op agrarische percelen is uitgesloten. Consequenties daarvan voor het gemeentelijk beleid worden meegenomen in de omgevingsvisie. Evaluatie van beleid 'Zon in de Polder' is daarmee geborgd. | |
4.05 Zonnepanelen op monumentale panden | |
In navolging van het Rijk geven we direct ruimte voor zonnepanelen op monumentale panden. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De mogelijkheid tot aanleg van zonnepanelen op de voorzijde van monumenten is met een tussentijdse aanpassing van de welstandsnota gerealiseerd. | |
4.06 We faciliteren de netwerkbeheerders bij het verzwaren van de energienetwerken | |
We voeren constructief overleg met Liander en TenneT en vertegenwoordigen daarbij de belangen van onze bewoners en bedrijven. We zetten ons in voor een spoedig verloop van de benodigde bestemmingsplan- en vergunningprocedures bij uitbreiding van de energienetwerken. Daarnaast ondersteunen we experimenten met energieopslag en -conversie die het netwerk kunnen ontlasten. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Voorbeelden van projecten die netbeheerders in gemeente Noordoostpolder in verkenning en uitvoering hebben. Voorbeelden van pilots en experimenten voor opslag en efficiënt benutten bestaande energieinfrastructuur. | |
4.07 We evalueren het recycletarief en actualiseren ons beleid voor afvalbeheer | |
Met het Koersdocument ‘Op naar 60 kilo restafval 2019-2025’ hebben wij een koers ingezet voor het afvalbeheer in de komende jaren. In dat kader is het recycletarief in 2021 ingevoerd. De resultaten daarvan worden nu zichtbaar en meetbaar. Daarom voeren we medio 2023 een evaluatie uit. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De evaluatie wordt deze zomer afgerond. | |
4.08 We treffen klimaatadaptieve maatregelen | |
In 2023 treffen wij klimaatadaptieve maatregelen in de 2e fase woonwijk Espelervaart (Bourgondiëstraat, De Dolomieten en deel De Balkan en De Kaukasus) en in Marknesse (Maanhuizenlaan en Hoogzijde). We gebruiken daarvoor de gelden van het Rijk (Impulsregelingsgelden). Daarnaast stimuleren wij bewoners om hun tuin klimaatadaptief in te richten. Dat doen wij door adviezen te geven, gebruikmakend van informatie en materialen van Stichting Steenbreek. Ook subsidiëren we de aanleg van groene daken. Die doen we samen met de provincie, het waterschap en de andere Flevolandse gemeenten. Verder onderzoeken wij of we onze rioolheffing kunnen vervangen door een riool- en waterzorgheffing. De verandering houdt in dat alle adressen dan meebetalen (dat is nu niet zo) en dat in de heffing ook een bedrag zit voor het uitvoeren van klimaatadaptieve maatregelen. Dit vraagt nader onderzoek. De verwachting is dat de raad daarover in 2023 een voorstel ontvangt. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Het Rijk heeft positief beschikt over onze aanvraag door gebruik te maken van de Impulsregelingsgelden voor het uitvoeren van klimaatadaptieve maatregelen in de 2de fase van de woonwijk Espelervaart en in Marknesse. De voorbereiding voor het uitvoeren van de klimaatadaptieve maatregelen vraagt van ons meer voorbereidingstijd. Het beschikbaar stellen van budget voor cofinanciering vanuit eigen middelen moeten we nog verantwoorden. Daarnaast vindt op dit moment de besteksvoorbereiding plaats, waardoor de klimaatadaptieve maatregelen dit jaar nog niet in uitvoering kunnen. Bij de planning blijft het uiterlijk eind 2027 realiseren van de uit te voeren klimaatadaptieve maatregelen leidend. Concrete stappen zijn nog niet gezet om bewoners te adviseren en stimuleren bij het klimaatadaptief inrichten van de eigen tuin. We richten ons eerst op een nog vast te stellen Visie Klimaatadaptatie, voordat we vervolgstappen kunnen zetten naar beleid om het verharden van eigen terreinen bij bewoners en bedrijven binnen de perken te houden. Diverse door bewoners uit te voeren klimaatadaptieve maatregelen worden gesubsidieerd vanuit een gezamenlijke subsidie met provincie en waterschap. De verwachting is dat bewoners in oktober 2023 van deze subsidie gebruik kunnen maken. Het vervangen van de rioolheffing door een riool- en waterzorgheffing is onderzocht. Voordat we uitvoering kunnen geven aan het wijzigen van de huidige verordening voor het financieren van de gemeentelijke watertaken en klimaatadaptatie, is daarvoor eerst een herijking nodig van het huidig kostendekkingsplan voor de voorziening riolering. De verwachting is dat we in 2025 door een te wijzigen heffingsregeling gebruik kunnen maken van de riool- en waterzorgheffing. | |
4.09 We benutten kansen om de natuur te versterken | |
In 2023 blijven we kansen benutten om de biodiversiteit te versterken. Eind 2021 stelden wij beleid vast voor behoud en ontwikkeling van de biodiversiteit. In de komende jaren gaat we door met het uitvoeren daarvan. We benutten hiervoor de subsidiemogelijkheden van de provincie en stellen in 2023 t/m 2025 respectievelijk € 62.500, € 25.000 en € 25.000 incidenteel beschikbaar voor onze cofinanciering. Daarnaast vervangen we de zieke bomen door toekomstbestendige beplanting. Dit betekent: passend bij het landschap, de natuurwaarde versterkend en beter bestand tegen boomziektes. Vanzelfsprekend doen we dit in samenhang met het Mobiliteitsplan. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
4.10 We bieden meer ruimte voor bewonersinitiatieven bij groenonderhoud | |
We vragen bewoners actief om een deel van het onderhoud in de wijk op zich te nemen. We bekijken in 2023 hoe we ‘the right to challenge’ kunnen toepassen bij beheer van het openbaar groen. Hiermee krijgen bewoners de ruimte om zelf het openbaar groen in hun straat, buurt of dorp te onderhouden en proberen we tegelijk om de verlaging van het onderhoudsniveau te beperken. Want het onderhoud van het openbaar groen gaat kwalitatief iets omlaag als gevolg van de bezuinigingen, die vanaf 2023 ingaan en ook door de sterke kostenstijging. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Net als in voorgaande jaren, zijn er veel bewoners die stukjes van het openbaar groen bijhouden. Aandachtspunt voor het groenbeheer in het algemeen is dat de budgetten voor de uitvoering van het groenonderhoud door de sociale werkvoorziening in 2023 niet toereikend zijn als gevolg van inflatie. We zijn met deze partij hierover in overleg. | |
Wat zijn onze ambities? | |
5. We houden de Noordoostpolder veilig | |
Omschrijving | |
Iedereen in de Noordoostpolder heeft recht op veiligheid: achter de voordeur en in de openbare ruimte. We willen dat onze inwoners zich veilig voelen en veilig zijn in de Noordoostpolder. | |
Wat gaan we in 2023 hiervoor doen? | |
5.1 We verbeteren de zichtbaarheid van BOA's op straat | |
BOA’s en politie zijn vaak het eerste aanspreekpunt in de wijk en komen soms in heftige situaties terecht. Om ervoor te zorgen dat BOA’s hun werk veilig kunnen uitvoeren, gaat er extra geld naar opleiding en ontwikkeling van BOA’s en wordt er geïnvesteerd in de samenwerking tussen politie en handhaving. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In het kader van het verbeteren van de samenwerking tussen BOA's en politie is er een handhavingsarrangement opgesteld. Hierin is aangegeven welke partij waar verantwoordelijk voor is en op welke manier samengewerkt wordt. Naar verwachting wordt deze in Q4 vastgesteld. Het BOA team is in ontwikkeling. Een activiteit die bijvoorbeeld opgepakt is, is om de verschillende processen goed in kaart te brengen en vast te leggen hoe de processen lopen. | |
5.2 We hebben blijvend aandacht voor ondermijning en cybercriminaliteit | |
De aanpak van ondermijning heeft prioriteit. Hiervoor is incidenteel een budget beschikbaar van € 150.000. Onze focus ligt daarbij op de bedrijventerreinen en het buitengebied. Naast het vergroten van bewustwording en meldingsbereidheid bij inwoners voeren we controles uit, al dan niet met partners zoals de belastingdienst en de politie. De bestuurlijke aanpak uit de ’Flevolandse Norm’, geven we verder vorm. We doen dit in nauwe samenwerking met de gemeenten Dronten en Urk en het RIEC-MNL. Ook de aanpak van cybercriminaliteit is een prioriteit in het veiligheidsbeleid. Met het project Hackshield, een online game, maken we de jeugd en via hen ouders, “spelenderwijs” (meer) bewust van en weerbaar tegen de gevaren van de digitale wereld. Met partners als het ROC en de politie zetten we ook in op voorlichting aan ondernemers en inwoners. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In januari is een beleidsadviseur Veiligheid met als taakaccent ondermijning gestart. Het lokaal ondermijningsoverleg krijgt structuur, vorm en inhoud. Van hieruit wordt integrale controle voorbereid. Begin 2023 is de Flevolandse Norm geëvalueerd en aan de bevindingen wordt opvolging gegeven. Het project Hackshield is inmiddels ook weer nieuw leven ingeblazen. | |
5.3 We verstevigen de koppeling tussen zorg en veiligheid | |
Nauwe samenwerking tussen veiligheidspartners en partners in de zorg is essentieel om complexe problematiek aan te pakken. De lokale persoonsgerichte aanpak, waarmee we medio 2021 gestart zijn, geven we verder vorm. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Nauwe samenwerking tussen veiligheidspartners en partners in de zorg is essentieel om complexe problematiek aan te kunnen pakken. Het afgelopen jaar is volop ingezet op het verder vormgeven van de persoonsgerichte aanpak (PGA), zowel voor volwassenen als jeugd. In deze werkwijze is ook het acteren op signalen van bijvoorbeeld radicalisering of mensenhandel geborgd. De PGA-werkwijze zetten we voort. | |
5.4 We investeren in onze lokale crisisorganisatie | |
We werken nauw samen met de Veiligheidsregio om incidenten, crises en rampen in onze gemeente te voorkomen en bestrijden. In 2023 besteden we nadrukkelijk aandacht aan opleiding, training en oefening van de gemeentelijke crisisorganisatie. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
5.5 We stellen nieuw integraal veiligheidsbeleid op | |
Het huidige Integraal Veiligheidsbeleid heeft een looptijd tot 2024. In de loop van 2023 evalueren we dit beleid en stellen we nieuw beleid op. We betrekken hierbij onze inwoners, ondernemers en partners evenals de uitkomsten van het onderzoek ‘Veiligheidsmonitor.’ | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De evaluatie van het veiligheidsbeleid DNU 2020-2023 is inmiddels opgestart. Naar verwachting wordt in het najaar van 2023 de opbrengst van de evaluatie besproken in de driehoek (burgemeesters, officier van justitie en politiechef). Inmiddels zijn er al verschillende sessies georganiseerd voor het ophalen van input voor nieuw beleid. Volgens de vastgestelde planning wordt een conceptversie in november verwacht en zullen de raden begin 2024 het IVB (integraal veiligheidsbeleid) 2024-2027 kunnen vaststellen. | |
5.6 We blijven bij de veiligheidsregio aandacht vragen voor de brandweervrijwilligers | |
Brandweervrijwilligers zijn in dienst bij de Veiligheidsregio Flevoland maar wij voelen ons nauw met hen verbonden. We vragen blijvend aandacht voor hun positie en voor de werving van nieuwe collega’s. Met de nieuwbouw van de brandweerposten dragen we als gemeente bij aan een goede huisvesting en werkplek voor de brandweervrijwilligers. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In verschillende ambtelijke en bestuurlijke overleggen zijn de brandweervrijwilligers onderwerp van gesprek. Over de voortgang met betrekking tot de nieuwbouw van brandweerposten wordt vanuit het programma VIV gerapporteerd. | |
5.7 We zien cameratoezicht als passend instrument om veiligheid te vergroten | |
Op plekken waar veelvuldig incidenten zijn, willen we de bevoegdheid van de burgemeester inzetten om (tijdelijk) cameratoezicht in te stellen. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Er wordt goed samengewerkt met alle interne en externe partners om de veiligheidssituatie goed in beeld te houden. Plekken, situaties of omstandigheden die vragen om de inzet van (tijdelijk) cameratoezicht, doen zich op dit moment echter niet voor. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat zich dit wel voor zal doen in de rest van 2023. | |