Wat zijn onze ambities? | |
1. Meedoen in de samenleving | |
Omschrijving | |
Zorg in de Noordoostpolder blijft beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar. We sluiten aan op wat onze inwoners nodig hebben. Door te werken met ‘positieve gezondheid’ kijken we naar wat mensen kúnnen in plaats van naar hun beperkingen. We geven onze partners ruimte door te werken vanuit vertrouwen en zorg op maat. Ons doel is een samenleving waarin iedereen meedoet en zelfstandig is. Onze speerpunten zijn:
| |
Wat gaan we in 2023 hiervoor doen? | |
1.01 We geven uitvoering aan 'Krachtig Noordoostpolder' | |
De komende vier jaren voeren we het vastgestelde beleid ‘Krachtig Noordoostpolder 2.0’ en de onderliggende beleidsplannen uit. Dat doen we binnen de afspraken uit ‘Grip op het sociaal domein’. Uiteraard monitoren we de uitvoering en sturen we bij als dat nodig is. In 2023:
| |
Voortgang activiteit | Toelichting |
---|---|
Project Hervorming voorveld is zo goed als afgerond. In het voorjaar 2023 heeft het college ingestemd met het overkoepelende voorstel hiervoor. Hieruit zijn dertien deelopdrachten geformuleerd die de komende jaren worden uitgewerkt en geïmplementeerd. De andere genoemde activiteiten zijn in uitvoering en regie vindt plaats vanuit project Grip op sociaal domein. Voor wat betreft de pilots VVE+ en BSO+: in mei 2023 startte de VVE+ groep en in oktober 2023 zal de BSO+ groep starten. Beide groepen zijn algemeen toegankelijk, dit betekent dat er geen beschikking nodig is om aan die groep deel te nemen. Wel is er een toetsingscommissie voordat plaatsing plaats vindt. Voor beide groepen monitoren we de instroom, uitstroom en groepsamenstelling. De Meedoenregeling wordt op onderdelen vereenvoudigd. De gewijzigde beleidsregels worden in Q3 2023 aan het college voorgelegd. Tevens wordt gewerkt aan de mogelijkheid om de minimaregelingen digitaal aan te vragen. Begin 2023 is de keuzenotitie bewindvoering in de werkgroep Grip op Sociaal Domein besproken en is ervoor gekozen om te gaan werken met convenanten met bewindvoerders. Met deze convenanten willen we de kwaliteit van bewindvoering borgen en meer grip krijgen op instroom en uitstroom van bewindvoering en hiermee op de bijzondere bijstand die we verlenen voor de kosten van bewindvoering. In de tweede helft van 2023 gaan we dit verder uitwerken en naar verwachting eind 2023 of begin 2024 invoeren. Voor huishoudelijke hulp zetten we de beweging naar de voorkant in. Dit houdt in samen met de inwoner die nog leerbaar is kijken of een positief effect op de zelfredzaamheid haalbaar is middels herstelgerichte zorg (reablement). Dit kan mogelijk het inzetten van een maatwerkvoorziening voorkomen. De gewijzigde beleidsregels worden in Q4 2023 aan het college voorgelegd. | |
1.02 We faciliteren de beschikbaarheid van een breed zorgaanbod zo dichtbij of thuis mogelijk | |
Een breed zorgaanbod blijft beschikbaar met een volledig poliklinisch aanbod in Emmeloord. Innovatieve zorg past bij het nieuwe gezondheidscentrum ‘Het Vlie’ en biedt aantrekkelijke werkgelegenheid in de Noordoostpolder. We zien ruimte voor anderhalvelijnszorg en voor vernieuwende ziekenhuisverplaatste zorg, zodat de zorg dichtbij of liefst zelfs thuis geleverd kan worden. Wij blijven in gesprek met zorgverzekeraars en zorgkantoren over deze ontwikkeling. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
BBraun en dochteronderneming Elyse (nierdialyse) hebben zich teruggetrokken uit de plannen voor de bouw van Het Vlie in Emmeloord. Dit hebben zij in maart 2023 laten weten aan de 9 andere samenwerkende zorgpartners met wie zij de afgelopen jaren intensief zijn opgetrokken. Zowel BBraun als Elyse zouden ruimte huren in het nieuw te bouwen gezondheidscentrum. Daarnaast financierde BBraun een deel van de voorbereidingskosten van de bouw voor. De verschillende partijen binnen Het Vlie beraden zich over hoe de plannen voor Het Vlie nu het beste een vervolg kunnen krijgen. Naar verwachting komt hier (over de projectlijn bouwen) in september 2023 duidelijkheid over. Voor wat betreft de projectlijn 'samenwerken' gaan we ongewijzigd door. De Stichting Bevordering Positieve Gezondheid en de gemeenten Noordoostpolder en Urk sloten een intentieovereenkomst af om het belang en de intenties daarvan te ondersteunen. Naast de ontwikkeling van Het Vlie zijn we – in samenwerking met de zorgverzekeraar en zorgpartners – in de regio Flevoland bezig met het uitwerken van de plannen vanuit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Er lopen diverse actielijnen in samenwerking met de provincie (o.a. wonen met zorg). Vanuit het IZA is men bezig om te komen tot een regiobeeld wat meer inzicht geeft in het (verwachte) zorggebruik van onze inwoners. | |
1.03 We voeren eventuele regelingen ter compensatie van koopkrachtverlies en energiearmoede uit | |
Ondanks grote onzekerheid houden we rekening met de uitvoering van aanvullende regelingen, als compensatie van koopkrachtverlies en energiearmoede, voor financieel kwetsbare inwoners. Uitgangspunt is dat we dit uitvoeren binnen de door het Rijk af te geven richtlijnen en dat daar financiële compensatie vanuit het Rijk tegenover staat. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De energietoeslag 2023 wordt uitgekeerd zodra de Wet Energietoeslag 2023 is vastgesteld. De nabetaling van de energietoeslag 2022 heeft plaatsgevonden. | |
1.04 We implementeren de decentralisatie Beschermd Wonen | |
De decentralisatie Beschermd Wonen is uitgesteld naar 1-1-2024. In samenwerking met de regiogemeenten wordt verder gewerkt aan het gezamenlijk vormgeven van het toekomstig zorglandschap. In 2023 richten we de lokale uitvoeringsorganisatie in, zodat deze aansluit op de regionale afspraken. Daarnaast maken we in regionaal verband afspraken over de financiering van gezamenlijke voorzieningen en de kosten van individuele trajecten. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De gezamenlijke ambitie decentralisatie Beschermd Wonen is wederom uitgesteld naar 1-1-2025. Ondanks uitstel gaat de samenwerking met de regiogemeenten onverminderd door. Er wordt verder gewerkt aan het gezamenlijk vormgeven van het toekomstig zorglandschap regionaal. Zo wordt de uitvoeringsorganisatie verder ingericht en worden in middels het op- om- en afbouwplan uitgevoerd. | |
1.05 We implementeren veranderingen op het gebied van jeugdhulp met verblijf | |
In december 2021 hebben de gemeenteraden in de regio Flevoland de nieuwe regiovisie vastgesteld waarbij het uitgangspunt is dat jeugdigen thuishoren op te groeien. Alle ondersteuning en ingezette jeugdhulp is gericht op 0-uithuisplaatsingen. Pas als het thuis echt niet meer kan, dan wordt een vervangende gezinssituatie of verblijf gezocht. Zo dichtbij mogelijk, maar in ieder geval in de vertrouwde omgeving – in of nabij de eigen gemeente – voor een zo kort mogelijke periode. Met ingang van 1 januari 2023 moeten er nieuwe contracten worden afgesloten met de aanbieders jeugdhulp met verblijf. Er wordt ingezet op een overbruggingsperiode voor een jaar waarbij we overgaan naar een andere wijze van bekostiging en toeleiding. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Voor 2023 is er sprake van een overbruggingsjaar en heden loopt de aanbesteding 2024 voor 24-uurs hulp Jeugd. De verloopt volgens planning en de verwachting is dat per 2024 er sprake is van nieuwe (meerjarige) overeenkomsten. | |
1.06 We ontwikkelen ons als Kansrijke Start gemeente | |
Met de betrokken partners in het sociaal domein en de verloskundigen, geven we invulling aan het programma Kansrijke Start. En werken we samen verder aan de ontwikkeling ervan. In 2023 werken we het plan voor de invoering uit, delen we de uitkomsten hiervan en geven we er uitvoering aan. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Er is onderzocht welke onderdelen van het programma Kansrijkse Start van toegevoegde waarde zijn in Noordoostpolder. Kansrijke Start is onderdeel van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en de specifieke uitkering (SPUK) die hieraan gekoppeld is. De onderdelen waarop we extra willen inzetten in het kader van een Kansrijke Start nemen we mee in het plan wat hiervoor wordt ontwikkeld. We pakken dit samen op met partners uit het sociaal domein, verloskundigen en waar mogelijk andere gemeenten. | |
1.07 We vergroten de bekendheid van onze inkomensregelingen onder inwoners | |
We vergroten de bekendheid van onze lokale minimavoorzieningen door actieve communicatie. Hierbij is er nadrukkelijk aandacht voor de mogelijkheden binnen de geldende voorwaarden. De communicatie is daarbij extra gericht op de inkomensgroep die nog geen gebruik maken van de inkomensregelingen. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
We hebben voor onze Meedoenregeling een flyer laten maken en deze breed verspreid in de gemeente. De voorwaarden voor het Meedoenpakket zijn in drie andere talen (Engels, Syrisch-arabisch en Pools) op de website van de gemeente geplaatst. Ook heeft Jeugdburgemeester Sanne van Steenbergen aandacht gevraagd voor de Meedoen regelingen. Daarnaast zoeken we meer samenwerking met de basisscholen, een vindplaats van armoede onder kinderen, om ons minimabeleid onder de aandacht te brengen. We beoordelen de komende periode welke mogelijkheden er zijn om ook andere minimaregelingen beter bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. | |
1.08 We stellen een noodfonds kostenontwikkeling en energie in | |
Momenteel zijn er veel signalen over de gevolgen van de torenhoge inflatie en daar onderliggende stijgende energielasten. Dit leidt nu al tot schrijnende situaties. Het Rijk is momenteel bezig diverse regelingen op het gebied van energielasten en koopkrachtherstel vorm te geven. Op deze manier worden inwoners en ondernemers (gedeeltelijk) gecompenseerd. Alleen ondanks dat, is het reëel dat er specifieke situaties zijn, waardoor groepen inwoners en/of organisaties in de problemen komen. Om hierop te anticiperen richten we voor 2023 een lokaal noodfonds van € 500.000 in. Dit fonds heeft als doel in die situaties ondersteuning te bieden. Omdat er, op moment van schrijven, nog veel onduidelijk is over de regelingen vanuit het Rijk. Is het nog niet mogelijk een concreet beeld te geven, waar de problemen zich voordoen, voor blijven doen, voor gaan doen. Nadere lokale invulling en uitvoering volgen, waarbij uitvoerbaarheid een belangrijk aandachtspunt is. Om snel in te spelen en zo geen tijd te verliezen, wanneer het beeld verscherpt, vereisen flexibiliteit en snelheid van de organisatie. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De regeling is voor 2022-2023 nagenoeg afgerond. De bestedingen komen naar verwachting uit op ca € 150.000. | |
1.09 We geven uitvoering aan het lokaal preventieakkoord | |
Gezonde inwoners en een gezonde jeugd, is belangrijk voor ons. Sport en bewegen hoort daarbij. Via het lokaal preventieakkoord geven we extra aandacht aan het verminderen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In 2023 voert Flever samen met ons de procesbegeleiding voor ons uit. Op deze manier hopen we meer energie, focus en initiatieven uit de samenleving te verkrijgen. Ondanks de vele inspanningen blijft het lastig om ontstane initiatieven omzet te zetten in uitvoering. Hierover gaan we met Flever en Carrefour in gesprek. De initiatieven op het gebied van de rookvrije generatie lopen goed, een voorbeeld hiervan is het rookvrij maken van het busstation. | |
1.10 We versterken de ondersteuningsketen | |
Opgroeien en samenleven gaat niet altijd zonder problemen. Meestal kunnen onze inwoners hun problemen oplossen vanuit eigen kracht en hun netwerk. Als een inwoner ondersteuning nodig heeft, moet dat zo snel mogelijk gesignaleerd worden. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Door de inzet van de POH JGGZ wordt de samenwerking tussen huisartsen en gemeente op het gebied van jeugd versterkt. Zowel huisartsen als klantmanagers kunnen een beroep doen op de POH JGGZ. Op die manier kan deze inzet fungeren als een schakel tussen beide partijen. Daarnaast haakt binnen het speciaal onderwijs in de Noordoostpolder een vaste klantmanager aan bij de zorgoverleggen die binnen het onderwijs plaatsvinden. Daar wordt de signaleerders functie van het onderwijs goed verbonden aan de gemeente en kan er snel geschakeld of advies gegeven worden. We blijven voortdurend inzetten op een goede samenwerking tussen de verschillende partijen in de keten. | |
1.11 We geven inzicht in en informeren over onze wachtlijsten | |
Een overzichtelijk zorglandschap zorgt ervoor dat onze inwoners weten waar ze laagdrempelig en snel terecht kunnen met hun vragen en dat ze snel geholpen worden. We verwachten van onze zorgaanbieders dat ze actief samenwerken om wachtlijsten te voorkomen. Dit stimuleren wij door periodiek thematisch zorgoverleg te organiseren waar ook eventuele wachtlijstproblematiek en mogelijke oplossingen worden besproken. Daarnaast informeren we verwijzers en inwoners actief over de wachttijden en wachtlijsten en laten zien welke alternatieven er zijn. Dit doen wij op basis van informatie van onze gecontracteerde partners. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Zorgaanbieders worden actief bevraagt op de actuele wachttijd en waar mogelijk wordt ook het aantal wachtenden uitgevraagd. De wachttijd is ook vast onderwerp van gesprek tijdens de contractmanagementgesprekken. Dat betekent niet dat eventuele wachttijden daarmee oplossen. Het informeren van verwijzers en inwoners op een relatief eenvoudige en actuele wijze moet nog gerealiseerd worden. Momenteel wordt bekeken of de tool "Steunwijzer", onze sociale kaart, hiervoor ingezet kan worden. Zodat alle informatie op 1 plek te vinden is. | |
1.12 We monitoren de resultaten en ontwikkelingen van het taalplan | |
We vinden het belangrijk dat kinderen en volwassenen goed de Nederlandse taal beheersen. Want dat geeft hun gelijke kansen op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Daarom voeren we ons taalplan actief uit in combinatie met de ‘Gelijke Kansen Alliantie’. Taalstages zijn een goed middel om de taal te leren en tegelijk de arbeidsmarkt te betreden. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
We voeren ons Taalplan actief uit in samenwerking met partners: Huis voor Taal, zijnde ROC Friese Poort (Firda) en FlevoMeerbibliotheek. | |
1.13 We onderzoeken oplossingen die de armoedeval binnen gemeentelijke regelingen verkleinen | |
Gezond leven is ook leven zonder financiële zorgen. Ook daar zetten we ons voor in. Werk is de motor naar zelfstandigheid. Het zorgt voor binding met de samenleving en voor inkomen. Daarom stimuleren wij inwoners om te gaan werken. In 2023 onderzoeken we mogelijkheden om het 'armoedevaleffect' van onze eigen gemeentelijke regelingen te verkleinen. Want werk moet lonen. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De gemeenteraad heeft in haar vergadering op 8 mei de startnotitie vastgesteld voor het starten van een onderzoek naar armoedeval. We doen dit onderzoek omdat het belangrijk is, om eerst te weten of en in welke situaties armoedeval voorkomt en welke oplossingsrichtingen mogelijk zijn. In de startnotitie is ook een planning opgenomen. We lopen op schema. | |
1.14 We evalueren de werking van vroeg signalering | |
We proberen schulden te voorkomen door vroegsignalering. Daarom evalueren we de eerste resultaten van dit proces en sturen we waar nodig bij en/of optimaliseren we het proces. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De eerste resultaten van Vroegsignalering zijn in kaart gebracht, hierover is de raad per memo geïnformeerd. De aantallen signalen zijn in het eerste half jaar van uitvoering toegenomen van rond de 100 in de eerste maanden 2023 tot rond de 150 in de laatste twee maanden van de geëvalueerde periode (mei 2023). De uitvoering is toegerust op deze aantallen en kan de afhandeling hiervan goed verwerken. De resultaten van de verrichte acties liggen in lijn met het landelijke beeld. | |
1.15 We reserveren middelen voor het jeugdeducatiefonds | |
Door samenwerking met het Jeugdeducatiefonds willen we via scholen kinderen bereiken die in armoede verkeren. Daarom reserveren we € 20.000 per jaar voor cofinanciering. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De gereserveerde middelen zijn inmiddels toegekend aan het Jeugdeducatiefonds. | |
1.16 We stimuleren de mogelijkheden om de komst van huisartsen te realiseren | |
Er ligt een opgave om meer huisartsen naar de Noordoostpolder te halen. We stimuleren de mogelijkheden om de komst van huisartsen te realiseren. Daarvoor faciliteren we het proces van vestigen van een huisarts op het gebied van wonen, werken en gezin. Ook gaan we bestuurlijk het gesprek aan gaan over het effect van het huisartsentekort op de samenleving, mede in relatie tot de woningbouwambities die er zijn binnen Noordoostpolder. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Als gemeente zijn we het laatste jaar nauwer betrokken bij het huisartsentekort. Er ligt een grote uitdaging, voor nu en nog meer voor de toekomst. Als gemeente werken we aan het verminderen van het huisartsentekort in Noordoostpolder. Goede en toegankelijke basiszorg is essentieel voor onze inwoners. Als gemeente willen we verbinden, stimuleren en faciliteren. Passend bij deze rol zetten we – samen met de betrokken partners - in op drie lijnen: communiceren, opleiden en huisvesten.
| |